top of page

Jag vet inte om det här bär.

  • 14 juni
  • 2 min läsning

Jag har gjort flera val det senaste året som har kostat något. Det har inte varit impulsiva beslut och det har inte varit lätt. Det som ingen riktigt pratar om är att ett beslut sällan kommer ensamt. Det drar med sig andra beslut, följdbeslut som du kanske inte såg komma när du fattade det första. Många av dem ser man redan från början. Man vet vad som kommer att behöva förändras, vad som påverkas och vad beslutet kommer att kräva


Den medvetenheten kan paradoxalt nog bli det som håller en kvar. Inte okunskap, utan för mycket klarhet på en gång. Den samlade effekten av att se allt det beslutet för med sig kan göra att man till slut väljer att stanna, även när man vet vart man egentligen vill gå.


Och så finns den tysta frågan: Har jag valt rätt? Kommer det att räcka? Kommer det att göra den skillnad jag hoppas på? Steget mellan att förstå vad man behöver göra och att faktiskt göra det, och sedan leva med att inte veta om det bär. Det är ett annat slags mod än det som ser bra ut utifrån. Det är det tystare modet, det som inte applåderas för att ingen ser det, det som bara är du, ditt val och frågorna som inte låter sig besvaras i förväg.


Jag skriver inte det här för att jag har hittat alla svar. Jag skriver det för att jag tror att du kanske känner igen något av det, känslan av att ha tagit ett steg utan att veta om marken håller. Det handlar inte om att bli orädd, utan om att bygga en tillräckligt stark grund i sig själv för att kunna lita på sin egen röst, både i de små vardagliga valen och i de stora som förändrar riktningen. Inte för att tidigare erfarenheter raderas, utan för att de inte längre behöver styra.


Vägen till att lita på sin egen röst kan se väldigt olika ut. Den kan vara både spännande och läskig, ofta på samma gång, ibland inom samma dag. Men det jag har lärt mig, och fortsätter lära mig, är att det inte handlar om att bli säker innan man tar steget, utan hur man möter och tar hand om det som uppstår längs vägen.




 
 
 

Senaste inlägg

Visa alla
Det svåraste att bryta är det som fungerat bäst

Jag har den senaste tiden pratat mycket om vad som händer när vi börjar sätta gränser. Många känner igen sig i att det inte bara är en lättnad som kommer, utan också starka känslor som skuld och skam.

 
 
 
Jag har ett problem...

och kanske har jag redan löst det? Jag har varit med i en visibility challenge i 30 dagar (jag var med i 25…). Jag har lärt mig massor. Jag har gått live. Postat varje dag. Visat mig mer än jag någons

 
 
 

Kommentarer


2025 IMAGINE LIFE

bottom of page